Loja coffee: like a fine Bordeaux wine

Ripening coffee berries / Maduración de las bayas de café

In July of this year, Loja coffee growers received from Ecuador's patent authority SENADI the ‘Café de Origen’ designation protecting their intellectual property rights. Intellectual property is a work of art or invention resulting from human creativity, such as a manuscript or a design, to which the inventor, producer, or artist has ownership rights, and that qualifies to be patented, copyrighted, or trademarked.

Another Ecuadorian product that has won a designation of origin is the emblematic Montecristi Panama hats from Manabi province. However, Lojano coffee receiving the designation is more similar to that of Bordeaux wines, an example of one of the oldest intellectual property protections ever created. Outside of the specified region of France, no one is allowed to put the Bordeaux name on their wine bottle's label. Similarly, any coffee misrepresented as being from Loja will now face the full force of the Ecuadorian justice department.

“Tercera Mesa Técnica de Café” or third meeting of the coffee technical board, a public relations organization for Lojano coffee growers, was responsible for seeing the designation of origin process through to this fortunate conclusion. The board's mission is to expand production of high-quality coffee to 8,683 hectares in the province of Loja within five years, which will bring current production up from five to 25 quintals per hectare. The board has secured considerable low-interest loans valued at $3,500 per hectare, with a maximum of seven years to repay and the first three years interest-free.

The stage is set for Loja's gourmet coffee to become as world-famous as Bordeaux wines. Loja is ready to become a household name.

El café Loja: como un buen vino de Burdeos

En julio de este año, los caficultores de Loja recibieron por parte de las autoridades de patentes SENADI la denominación "Café de Origen" que protege sus derechos de propiedad intelectual. La propiedad intelectual es una obra de arte o invención resultante de la creatividad humana, como un manuscrito o un diseño, sobre el cual el inventor, productor o artista tiene derechos de propiedad, y que califica para ser patentada, registrada o con derechos de autor.

Otro producto ecuatoriano que ha ganado una denominación de origen son los emblemáticos sombreros Montecristi de la provincia de Manabí. Sin embargo, el café de Lojano que recibe la denominación es más similar al de los vinos de Burdeos, un ejemplo de una de las protecciones de propiedad intelectual más antiguas jamás creadas. Fuera de la región determinada de Francia, nadie puede poner el nombre de Burdeos en la etiqueta de su botella de vino. De manera similar, cualquier café que se tergiverse como "de Loja" se enfrentará ahora a toda la fuerza del departamento de justicia ecuatoriano.

La "Tercera Mesa Técnica de Café" o tercera reunión de la Junta Técnica del Café, una organización de relaciones públicas para los caficultores de Lojano, fue la encargada de llevar el proceso de la denominación de origen hasta esta afortunada conclusión. La misión de la Junta es ampliar la producción de café de alta calidad a 8.683 hectáreas en la provincia de Loja en un plazo de cinco años, lo que elevará la producción actual de cinco a 25 quintales por hectárea. La Junta ha obtenido considerables préstamos a bajo interés por valor de 3.500 dólares por hectárea, con un máximo de siete años para pagar y los tres primeros años sin intereses.

El escenario está listo para que el café gourmet de Loja se convierta en tan famoso en el mundo como los vinos de Burdeos. Loja está lista para convertirse en un nombre familiar.

Comments

  1. Loja coffee is SPECIAL. So happy to see it get this recognition.

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    1. There are so many coffee farmers and baristas that wanted this recognition
      Now we can say a certain type of coffee is "lojano"

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